[Przejdź do treści]
MOPR  -  Przyjmowanie i załatwianie spraw
Opis Ikona informacji

Osoby, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej mogą zwrócić się o pomoc do pracownika socjalnego w Dzielnicowym Punkcie Pomocy Społecznej. Wniosek o pomoc można złożyć osobiście, telefonicznie lub pisemnie. Zgłoszenia może również dokonać inna osobą za zgodą osoby potrzebującej pomocy. Pomoc społeczna może być też udzielana z urzędu.


Lokalizacje Dzielnicowych Punktów Pomocy Społecznej:

Filia DPPS  Rokitnica

ul. Jordana 2

(32) 272 46 94, 272 00 83

Godziny pracy:

od 730 do 1530

pracownicy socjalni wykonują pracę w terenie od 1030 do 1430

 

(szczegółowe informacje na temat godzin pracy poszczególnych DPPS zamieszczone są na ich podstronach w zakładce Pomoc Społeczna na stronie www.mopr.zabrze.pl)

DPPS   Biskupice

ul. Bytomska 28

(32) 274 71 00, 274 73 34

DPPS  Kończyce

ul. Przemysłowa 6

(32) 275 03 52, 370 27 35

DPPS   Maciejów

ul. Wyzwolenia 7   II piętro

(32) 271 64 31

DPPS  Mikulczyce

ul. Tarnopolska 57 II piętro

(32) 271 86 51

DPPS   Zaborze

ul. Wolności 321

(32) 271 00 26

DPPS  Centrum

ul. Wyzwolenia 7  III piętro

(32) 271 64 31-32

     

Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu:

  • ubóstwa,

  • sieroctwa,

  • bezdomności,

  • bezrobocia,

  • niepełnosprawności,

  • długotrwałej lub ciężkiej choroby,

  • przemocy w rodzinie,

  • potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi,

  • potrzeby ochrony w macierzyństwa lub wielodzietności,

  • bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa   domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,

  • braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze,

  • trudności w integracji cudzoziemców,

  • trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,

  • alkoholizmu lub narkomanii,

  • zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej,

  • klęski żywiołowej lub ekologicznej.

Zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej prawo do świadczeń pieniężnych przysługuje osobom i rodzinom których dochód na osobę  wynosi:

   

na osobę samotnie gospodarującą 

776,00 zł

na osobę w rodzinie

600,00 zł

Dochód rodziny (na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej ) - oznacza  sumę miesięcznych przychodów osób w rodzinie z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty przychodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych, składki z tytułu ubezpieczeń: zdrowotnego określonego w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, emerytalnego, rentowych i chorobowego, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, oraz o kwotę wysokości alimentów, świadczonych przez osoby w rodzinie na rzecz innych osób,

Rodzaje świadczeń o przyznanie których mogą ubiegać się osoby lub rodziny.

Świadczenia pieniężne:

  • zasiłek stały,

  • zasiłek okresowy,

  • zasiłek celowy,

  • specjalny zasiłek celowy,

  • pomoc pieniężna dla rodzin zastępczych,

  • pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki,

  • świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla uchodźców.

  • wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki prawnej.

Świadczenia niepieniężne:

  • praca socjalna,

  • pomoc rzeczowa, w tym  na ekonomiczne usamodzielnienie,

  • sprawienie pogrzebu,

  • poradnictwo specjalistyczne,

  • interwencja kryzysowa,

  • schronienie,

  • posiłek,

  • niezbędne ubranie,

  • usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia oraz w rodzinnych domach pomocy,

  • specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia,

  • mieszkanie chronione,

  • pobyt i usługi w domu pomocy społecznej,

  • bilet kredytowany,

  • składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,

  • pomoc dla osób usamodzielnianych.

Decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia wydaje się po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego. Wywiad środowiskowy przeprowadza pracownik socjalny jednego z wyżej wymienionych Dzielnicowych Punktów Pomocy Społecznej. Wywiad środowiskowy obowiązuje przy wszystkich rodzajach świadczeń, przeprowadza się go w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby lub rodziny ubiegającej się o świadczenie z pomocy społecznej.

Osoby i rodziny korzystające z świadczeń pieniężnych są zobowiązane poinformować o każdej zmianie w ich sytuacji dochodowej, osobistej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń.
Osoby bezdomne mogą zgłaszać się o pomoc do pracowników socjalnych z dzielnicy gdzie byli ostatnio zameldowani lub do niżej wymienionych placówek:

Noclegownia

ul. Trocera 63

Schronisko dla Bezdomnych Mężczyzn

ul. Kochanowskiego 26

Schronisko dla Bezdomnych

ul. Ofiar Katynia  48

PRZYJMOWANIE SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI

W Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie skargi, wnioski i petycje można wnosić pisemnie na nośniku papierowym, drogą elektroniczną lub ustnie do protokołu.

Skargi wnioski i petycje składane ustnie do protokołu przyjmują:

·  Dyrektor lub Zastępcy Dyrektora MOPR* w każdy poniedziałek, w godzinach od 13.00 do 15.00, w siedzibie MOPR w Zabrzu   ul. 3-go Maja 16.

·  Kierownicy Działów MOPR* od poniedziałku do piątku w godzinach  od 13.00 do 15.00 w budynkach MOPR, w których znajdują się siedziby działów.

Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków powierza się w MOPR Działowi Organizacyjnemu i Spraw Pracowniczych.

*Na czas nieobecności wyżej wymienionych osób do przyjmowania skarg wniosków i petycji we wskazanych terminach wyznaczane są osoby pełniące zastępstwo.

 

Ikona informacji