Osoby, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej mogą zwrócić się o pomoc do pracownika socjalnego w Dzielnicowym Punkcie Pomocy Społecznej. Wniosek o pomoc można złożyć osobiście, telefonicznie lub pisemnie. Zgłoszenia może również dokonać inna osobą za zgodą osoby potrzebującej pomocy. Pomoc społeczna może być też udzielana z urzędu.
Lokalizacje Dzielnicowych Punktów Pomocy Społecznej:
Filia DPPS Rokitnica
|
ul. Jordana 2
|
(32) 272 46 94, 272 00 83
|
Godziny pracy:
od 730 do 1530
pracownicy socjalni wykonują pracę w terenie od 1030 do 1430
(szczegółowe informacje na temat godzin pracy poszczególnych DPPS zamieszczone są na ich podstronach w zakładce Pomoc Społeczna na stronie www.mopr.zabrze.pl)
|
DPPS Biskupice
|
ul. Bytomska 28
|
(32) 274 71 00, 274 73 34
|
DPPS Kończyce
|
ul. Przemysłowa 6
|
(32) 275 03 52, 370 27 35
|
DPPS Maciejów
|
ul. Wyzwolenia 7 II piętro
|
(32) 271 64 31
|
DPPS Mikulczyce
|
ul. Tarnopolska 57 II piętro
|
(32) 271 86 51
|
DPPS Zaborze
|
ul. Wolności 321
|
(32) 271 00 26
|
DPPS Centrum
|
ul. Wyzwolenia 7 III piętro
|
(32) 271 64 31-32
|
|
|
|
Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu:
-
ubóstwa,
-
sieroctwa,
-
bezdomności,
-
bezrobocia,
-
niepełnosprawności,
-
długotrwałej lub ciężkiej choroby,
-
przemocy w rodzinie,
-
potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi,
-
potrzeby ochrony w macierzyństwa lub wielodzietności,
-
bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,
-
braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze,
-
trudności w integracji cudzoziemców,
-
trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
-
alkoholizmu lub narkomanii,
-
zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej,
-
klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej prawo do świadczeń pieniężnych przysługuje osobom i rodzinom których dochód na osobę wynosi:
|
|
na osobę samotnie gospodarującą
|
776,00 zł
|
na osobę w rodzinie
|
600,00 zł
|
Dochód rodziny (na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej ) - oznacza sumę miesięcznych przychodów osób w rodzinie z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty przychodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych, składki z tytułu ubezpieczeń: zdrowotnego określonego w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, emerytalnego, rentowych i chorobowego, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, oraz o kwotę wysokości alimentów, świadczonych przez osoby w rodzinie na rzecz innych osób,
Rodzaje świadczeń o przyznanie których mogą ubiegać się osoby lub rodziny.
Świadczenia pieniężne:
-
zasiłek stały,
-
zasiłek okresowy,
-
zasiłek celowy,
-
specjalny zasiłek celowy,
-
pomoc pieniężna dla rodzin zastępczych,
-
pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki,
-
świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla uchodźców.
-
wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki prawnej.
Świadczenia niepieniężne:
-
praca socjalna,
-
pomoc rzeczowa, w tym na ekonomiczne usamodzielnienie,
-
sprawienie pogrzebu,
-
poradnictwo specjalistyczne,
-
interwencja kryzysowa,
-
schronienie,
-
posiłek,
-
niezbędne ubranie,
-
usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia oraz w rodzinnych domach pomocy,
-
specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia,
-
mieszkanie chronione,
-
pobyt i usługi w domu pomocy społecznej,
-
bilet kredytowany,
-
składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,
-
pomoc dla osób usamodzielnianych.
Decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia wydaje się po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego. Wywiad środowiskowy przeprowadza pracownik socjalny jednego z wyżej wymienionych Dzielnicowych Punktów Pomocy Społecznej. Wywiad środowiskowy obowiązuje przy wszystkich rodzajach świadczeń, przeprowadza się go w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby lub rodziny ubiegającej się o świadczenie z pomocy społecznej.
Osoby i rodziny korzystające z świadczeń pieniężnych są zobowiązane poinformować o każdej zmianie w ich sytuacji dochodowej, osobistej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń.
Osoby bezdomne mogą zgłaszać się o pomoc do pracowników socjalnych z dzielnicy gdzie byli ostatnio zameldowani lub do niżej wymienionych placówek:
Noclegownia
|
ul. Trocera 63
|
Schronisko dla Bezdomnych Mężczyzn
|
ul. Kochanowskiego 26
|
Schronisko dla Bezdomnych
|
ul. Ofiar Katynia 48
|
PRZYJMOWANIE SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
W Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie skargi, wnioski i petycje można wnosić pisemnie na nośniku papierowym, drogą elektroniczną lub ustnie do protokołu.
Skargi wnioski i petycje składane ustnie do protokołu przyjmują:
· Dyrektor lub Zastępcy Dyrektora MOPR* w każdy poniedziałek, w godzinach od 13.00 do 15.00, w siedzibie MOPR w Zabrzu ul. 3-go Maja 16.
· Kierownicy Działów MOPR* od poniedziałku do piątku w godzinach od 13.00 do 15.00 w budynkach MOPR, w których znajdują się siedziby działów.
Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków powierza się w MOPR Działowi Organizacyjnemu i Spraw Pracowniczych.
*Na czas nieobecności wyżej wymienionych osób do przyjmowania skarg wniosków i petycji we wskazanych terminach wyznaczane są osoby pełniące zastępstwo.